3e dag Hanoi - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Marco Riegman - WaarBenJij.nu 3e dag Hanoi - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Marco Riegman - WaarBenJij.nu

3e dag Hanoi

Door: Marco Riegman

Blijf op de hoogte en volg Marco

16 November 2012 | Vietnam, Hanoi

15 november 2012
Vandaag bijtijds opgestaan en lekker ontbeten in het hotel, hierna uitgecheked en de bagage achtergelaten omdat we vanavond opgehaald worden voor de nachttrein.
Voor het hotel een taxi gepakt naar de One Pilar pagode aan de andere kant van Hanoi. Hotel had al aangegeven niet meer dan 80.000 - 100.000 dong te moeten betalen en daar kwamen we mooi op uit. Na een ritje van een kwartiertje kwamen we daar aan, en bleek het Ho Chi Minh mausoleum en museum er direct naast te liggen.
Besloten om eerst maar naar het mausoleum te gaan, hiervoor moesten we de bagage in bewaring geven, het vrouwtje achter de balie vroeg een aantal keer of we de camera's eruit hadden gehaald. Ons was niet duidelijk waarom omdat je in het mausoleum geen foto's mag maken, dus camera's maar in de tas gelaten en die afgegeven.
Daarna loop je een lange overdekte wachtrij gedeelte in van een 500 meter ala piranha of droomvlucht in de Efteling, welke in ons gedeelte gelukkig vrijwel leeg was. Per groepje van een man of 30 ga je dan eerst door de metaaldetector en wordt je onder begeleiding naar het mausoleum gebracht. Na een minuut of 5 mochten we het mausoleum in ( hoeden af, blijven lopen en handen strak langs je lichaam anders zeggen de bewakers er wel wat van).
Het blijft een daar gezicht om iemand in zo'n glazen kist te zien liggen, ik vraag me dan oom af wat Ho Chi Minh hier nou zelf van gevonden zou hebben om zo te kijk te liggen.
Het hele complex lijkt een kopie te zijn van het Lenin Mausoleum op het rode plein, zover ik me kan herinneren, alleen is er in Vietnam nog een tempelachtige constructie opgezet.

Eenmaal uit het Mausoleum, kregen we door waarom we de camera's. Uit de tas hadden moeten halen, hier liep je automatisch naar het presidential palace en Ho Chi Minh's stilt House.
Hier even snel rondgekeken en dachten toen eerst de camera's maar op te halen en terug te lopen maarja rond 12.00 gaat bijna alles dicht tot 14.00.
Toen maar besloten om naar de tempel of Literature te lopen na onderweg eerst een bakje Vietnamese koffie en noodles genuttigd te hebben.
Het tempelcomplex is vrij smal doen bestaat uit 5 zo goed als vierkante delen welke achter elkaar liggen, het ene uitgerust met een grote vijver, plein of groot tempelgebouw.
Na het bezoek aan de tempel naar het Vietnam Military History Museum gelopen, toegang was 30.000 dong (1,5 dollar) per persoon, zonder extra kaartje om foto's te maken.
In het museum weer een vrij eenzijdig verhaal, hoe goed het Noord vietnamese leger was en hoe slecht de Fransen/Amerikanen en Zuid Vietnamezen.
Er staan diverse buitgemaakte tanks en vliegtuigen opgesteld, zowel Frans als Amerikaans, en tevens kan je het plateau onder de oude vlaggentoren beklimmen, gebouwd tussen 1805 en 1812.
Na het museum besloten om ipv een taxi te pakken terug te lopen naar een leuk restaurantje wat we een dag eerder gezien hadden. Uiteindelijk was het een minuut of 20 teruglopen en hadden we het restaurantje (Quan Bia Minh) zo gevonden.
Na heerlijk gegeten te hebben op ons gemakje teruggewandeld naar het hostel. Hier heeft Sylvia nog even kunnen douchen en kreeg ik nog bakje thee te drinken.
Ook meteen maar besloten om bij terugkomst uit Halong Bay direct naar Da Nang te vliegen. Het is een gok want we zijn rond 16.30 terug en 18.35 gaat de vlucht, maar we vinden het beide de gok waard, en willen liever niet nog een nacht in Hanoi doorbrengen.
Dus direct online de vlucht geboekt, we vliegen met Vietjet.
Het is tijd om naar de nachttrein gebracht te worden, we krijgen de treintickets en worden om 19:30 uur samen met nog 8 anderen opgehaald en naar het treinstation van Hanoi gebracht.
In de nachttrein hadden we een 4 persoons slaap coupe welke we deelde met een stel uit Israel. Het bleek al snel dat we nog meer passagiers hadden want uit allerlei kieren en spleten kwam ongedierte tevoorschijn, maar na hier en daar wat DEET te hebben gespoten leken de meeste vertokken.
Zodra de trein zich in beweging had gezet even tanden gepoetst en direct gaan slapen, Sylvia heeft nog even een boekje uitgelezen.