2 dagen Sapa - Reisverslag uit Lào Cai, Vietnam van Marco Riegman - WaarBenJij.nu 2 dagen Sapa - Reisverslag uit Lào Cai, Vietnam van Marco Riegman - WaarBenJij.nu

2 dagen Sapa

Door: Marco Riegman

Blijf op de hoogte en volg Marco

17 November 2012 | Vietnam, Lào Cai

16 november 2012

Vanmorgen vroeg (04.45 uur) aangekomen in Lào Cai een treinreis van zo'n 8 uur. Ik heb nog redelijk kunnen slapen maar Sylvia bijna niet.
We zaten in een coupe met 4 bedden die we deelden met een Israelisch stel.
Bij aankomst in Lao Kai regent het helaas flink :-( snel de tas gepakt en de trein uit gegaan. De meute gevolgd naar het stationsgebouw, waar het wemelt van de mensen en taxi busjes om de toeristen op te halen.

Het was nu niet het soort drukte waar je op zit te wachten na een lange treinreis;
Wij op zoek naar het bordje met onze naam erop, op alle bordjes stond een voor en achternaam behalve 1 bordje met Marco zonder achternaam en we twijfelen eraan of deze voor ons bedoeld is. We zien de groep Maleisische gasten uit ons hotel voorbijlopen en besluiten deze maar te volgen naar een taxi busje. Bij het busje aangekomen kijt de bestuurder wel erg vreemd in onze richting en vraagt of wij bij het gezelschap van de Maleisiers horen? Nee dus....
Wij werden weer teruggebracht naar het stationsgebouw en besluiten maar naar het mannetje te lopen met het bordje Marco in zijn hand, deze wist zeker dat wij diegene waren die hij bedoelde.
Sylvia vroeg nog welke achternaam er dan bij mijn naam hoorde, maar hier kwam geen antwoord op terug.
Uiteindelijk maar besloten om maar met hem mee te gaan, we werden naar een busje gebracht waar al diverse toeristen in zaten te wachten.
Uiteindelijk moesten we alleen nog wachten op onze Israelische vrienden uit de trein coupe waarna we vertrokken.

Na een rit van zo'n 45 minuten kwamen we aan in Sapa, waar iedereen bij zijn hotel afgezet werd. Wij werden uiteindelijk afgezet aan een straatje onderaan een trap, waarna we zoeits hadden van... zitten we hier wel goed, maarja de trap ( Fansipan View Hotel) opgelopen, waarna we in een netjes uitziende receptie terecht kwamen. Meteen werd er een ontbijtje aangeboden in het restaurantje en bij terugkomste bleek ook de kamer gereed.
Kregen een erg ruime kamer op de 2e verdieping, mooie inloopdouche.
Om half 10 werden we opgehaald door de wandelgids samen met een stel uit Zuid-Afrika dat in hetzelfde hotel verbleef.
Helaas was het erg mistig vandaag,onderweg hebben we nog vier personen opgepikt en zijn we naar een Mhong dorpje gelopen bij een waterval, hier werd een dansvoorstelling opgevoerd waarna we verder zijn gelopen.
Het hele pad is goed aangelegd en makkelijk te lopen.
Bij een huisje de lunch genuttigd en daar opgepikt met een busje omdat het maar bleef regenen.
Rond een uur of 3 werden we weer bij het hotel gedropt, Sylvia heeft even een oogje dicht gedaan en ik ben even in Sapa wezen kijken.
Sapa is een stadje wat erg toeristisch is, naast hotels, reataurantjes, reisbureautjes en North Face winkels met nagemaakte spullen is er erg weinig te vinden. Verder komen alle Hmong en Zoa minderheden naar Sapa om hun spullen te verkopen.

's avonds hebben we in het restaurantje van ons hotel gegeten met de groep wandelaars.
Daarna lekker op tijd gaan slapen.

17 november

Vanmorgen lekker lang bilijven liggen, om 09.00 maar naar het restaurant gegaan om te ontbijten, daarna snel de spullen gepakt en uitgecheked. Om 09.30 stond de wandelgids alweer voor de deur, we wandelen weer met het Zuid-Afrikaanse en Italiaanse stel. De dag begon weer met wat motregen, maar zodra we Sapa verlaten begint het op te klaren. We hebben een wandeling van zo'n 12-14 km voor de boeg. Onderweg begint zelfs de zon nog te schijnen, heerlijk!
Zodra we de verharde weg verlaten is het wel erg glad en glibberig, we lopen een gedeelte door de rijstvelden over erg smalle paadjes van een cm of 15, gelukkig zijn we er niet in gevallen :-)
Het klaart steeds meer op en de uitzichten worden steeds mooier met alle rijstvelden tegen de heuvels, de koeien, varkens, eenden en kippen die door de rijstvelden struinen.
Aan het eind van de wandeling lopen we nog door een Zao dorpje waarna we opgehaald worden door een busje welke ons terugbrengt naar het hotel.
Hier kunnen we nog even lekker douchen en bakje koffie drinken voor we in het busje terug naar Lào Cai stappen.