Cần Thơ - Phu Quoc - Reisverslag uit Can Tho, Vietnam van Marco Riegman - WaarBenJij.nu Cần Thơ - Phu Quoc - Reisverslag uit Can Tho, Vietnam van Marco Riegman - WaarBenJij.nu

Cần Thơ - Phu Quoc

Door: Marco Riegman

Blijf op de hoogte en volg Marco

05 December 2012 | Vietnam, Can Tho

03-12-2012

Vanmorgen erg vroeg op! Rond 10 voor half 6 waren wij beneden en konden we wachten op de gids die met ons mee zou gaan naar de floating market.
Om half zes kwam de gids, een spontane student, ons ophalen en liepen we richting de rivier. Vlak voor de oude markthal lagen er al diverse bootjes te wachten om mensen naar de floating market te brengen.
Wij zaten dus totaal met zijn vieren in een klein bootje en gingen direct op weg naar de floating market, HEt weer was in ieder geval heerlijk en na zo'n half uur varen kwamen we de eerste botel van de floating market tegen. Boten helemaal afgeladen met watermeloenen, ananas of dragon fruit. Erg interessant om al die bedrijvigheid te zien op het water.
De gids vertelde dat boten die meerdere waren verkopen een mast of stok omhoog hebben staan hebben waar van alle koopwaar eentje wordt opgehangen, en inderdaad zagen we al snel diverse boten voorbij komen met al hun verschillende waren.
Na een aantal rondjes langs alle boten, leggen we aan langs een bootje waar we wat typisch Vietnamese Pho eten (dit is een soort maaltijd soep) als ontbijt.
Na dit ontbijt varen we verder en varen we een rustig riviertje op, waar we afgezet worden bij een noodles fabriekje.
Erg intressant om eens te zien, te meer ook omdat er maar weinig toeristen zijn.
Hier zien we hoe er met water en rijst een mengsel gemaakt wordt wat op grote hete platen tot een soort rijstpapier pannekoek gebakken wordt.
Deze grote rijst papier pannekoeken worden per 3 op gevlochten rieten "planken" gelegd welke dan buiten te drogen worden gelegd op
Grappig om te zien dat hieronder dan weer eenden lopen welke zo hier en daar proberen van deze rijst pannekoeken te eten, bij ons ondenkbaar!
Daarna wordt een stapeltje van deze koeken door een snijmachine gehaald waarna het noodles zijn.
Erg interessant om eens gezien te hebben.
Terwijl wij net wegvaren komen er net 2 grote boten aan varen vol met toeristen, zijn dus net op tijd weg :-)
Na een kwartiertje verder varen worden we afgezet om met de gids een stukje te lopen langs een dorpje waar we allerlei fruitbomen zien en bij een "restaurantje" diverse soorten fruit, waaronder de doerian kunnen proeven.
De eigenaar van deze boomgaard en restaurantje had ook een aantal vechthanen, de gids vertelde dat het vechten met hanen hier nog veel voorkomt. Het is voor de eigenaar een extra inkomstenbron en voor de toeschouwers een mogelijkheid om te gokken.
Na dit bezoek varen wij terug naar Cần Thơ en worden hier rond een uur of half 11 afgezet, waarna we teruglopen naar het hotel.
Hier maken we nog even gebruik van de douche in onze kamer waarna we uitchecken en wachten op de taxi welke ons naar het vliegveld zal brengen.
De rit naar het vliegveld duurt een half uurtje waarna we uitkomen bij een vrij nieuw vliegveld. Bij aankomst van de taxi bij de terminal blijken we alleen nog wel even 10.000 dong (0,40 dollar) aan een mannetje van het vliegveld te moeten betalen.
Binnen blijkt het inchecken nog niet begonnen en moeten we een half uurtje wachten, waarin we even onze flessen water kunnen wegwerken .
Zodra we ingechecked zijn, wordt ons meteen verteld dat we op het nieuwe vliegveld van Phu Quoc zullen landen, wat vanaf 1 december in gebruik is.
We vliegen met een ATR 72 propeller vliegtuig in zo'n 45 minuten naar het eiland Phu Quoc. (In plaats van anders een busreis van 3 uur en een bootreis van 2 a 3 uur).
Aangekomen op het vliegveld van Phu Quoc blijkt de terminal echt net gereed te zijn, het ruikt naar nat beton, alles om de terminal zijn ze nog druk mee bezig.
We pakken een taxi naar het hotel.

Hotel: Paris Beach Resort

Na een 15 minuten rijden, gaan we vanaf de hoofdweg een zandweggetje in, welke uit blijkt te komen bij het Paris Beach Resort.
We worden naar het restaurant gebracht waar we welkom worden geheten door de eigenaresse. Deze zet al snel weer ander personeel in om het papierwerk in te vullen en zij gaat verder met andere gasten.
Er wordt gevraagd of we direct willen betalen, wat geen probleem is maar wel vreemd aangezien alle andere hotels bij het uitchecken zijn betaald.
Na betaling worden we naar een kleine bungalow gebracht, met en klein terrasje. Bungalow is ruim genoeg en voorzien van airco.
Meteen na aankomst stuk over het prachtige strand gaan lopen en lekker wat gedronken bij een ander resort.