Icefields via Jasper naar Mount Robson - Reisverslag uit Mount Robson, Canada van Marco Riegman - WaarBenJij.nu Icefields via Jasper naar Mount Robson - Reisverslag uit Mount Robson, Canada van Marco Riegman - WaarBenJij.nu

Icefields via Jasper naar Mount Robson

Door: Sandra en Marco

Blijf op de hoogte en volg Marco

24 Juni 2014 | Canada, Mount Robson

Zondag 22 juni 2014

Vanmorgen om zes uur wakker, spullen ingepakt en om half zeven op pad. Het was vannacht echt heel koud en de ijsbloemen zaten op de ramen van de auto. De camping had alleen een toilet dus snel klaar, maar geen warme douche. Gelukkig met verwarming aan in de auto snel opwarmen. Er was niemand op de weg en de lucht was strak blauw.
Nog gestopt bij de gletsjer voor een blauwe lucht foto en daarna weer op pad over de Icefields parkway richting Jasper. Veel mooie stops onderweg. Waaronder de Athabasca falls, en een prachtig groot meer met heel veel vissen erin en rimpelloos water met de spiegeling van de besneeuwde bergen erin.
Aan het eind splitste de snelweg in de 93A richting mt. Edith Cavell. Een wandeling van 1,4 km bracht ons naar de Angel glacier en daaronder een bevroren meer.
In Jasper eerst het welverdiende kopje koffie gedronken bij de Three Paws bakery en daarna een rondje gelopen door het dorpje. Het is hier opnieuw vooral gericht op toerisme.
Boodschappen gedaan en de lunch gegeten op een dakterras in de zon.
Daarna een wandeling bij pyramid Lake gemaakt. Deze viel iets langer uit dan de planning was maar was zeker mooi. Na een behoorlijke klim had je een prachtig uitzicht op de omliggende meren en Jasper. Wild was er weinig. Behalve een eekhoorn, waterjuffers en vlinders waren er helaas ook weer een paar muggen actief die ons weer rode niet gewenste souvenirs gaven.
Om vijf uur waren we terug bij de auto en omdat we een late lunch hadden gehad besloten we alvast een stukje richting mt. Robson te rijden. Vlak buiten Jasper zagen we een moeder grizzly met twee babies langs de weg lopen. Helaas waren ze snel uit het zicht verdwenen. Nog wel even gewacht (dat kan hier langs de snelweg) of ze nog terug kwamen maar helaas was het een kort moment dat we ze mochten zien.
Verderop zagen we nog een hert met een gewei langs de weg. De rest van de rit was prachtig langs dalen met rivierendelta. Besneeuwde bergen of bergen vol met bomen wisselde elkaar af. Onderweg passeerde we de provincie grens van Alberta naar British Columbia, en weer een tijdzone verder waardoor we een uur extra hadden. Na ongeveer een uur kwamen we bij het Mount Robson Provincial Park informatiecentrum. We hadden al gezien dat hier ook twee campings waren. Bij aankomst werd gezegd dat van het balkon een zwarte beer te zien was die aan het scharrelen was in de weide achter het centrum. Hij werd met waarschuwingsschoten weggejaagd, omdat hij veel overlast veroorzaakte de afgelopen tijd.
Nadat we informatie hadden ingewonnen over wat we konden doen de komende dagen in de omgeving zijn we naar de camping (Robson Meadows) vertrokken voor de overnachting. Prima camping in het bos vlakbij mt. Robson.

Groetjes Marco en Sandra