Mount Robson naar Valemount - Reisverslag uit Valemount, Canada van Marco Riegman - WaarBenJij.nu Mount Robson naar Valemount - Reisverslag uit Valemount, Canada van Marco Riegman - WaarBenJij.nu

Mount Robson naar Valemount

Door: Sandra en Marco

Blijf op de hoogte en volg Marco

24 Juni 2014 | Canada, Valemount

Maandag 23 juni 2014

Vanmorgen waren we al vroeg wakker. Weer een uur tijdsverschil extra (terug in de tijd). Om half acht vertrokken van de camping naar het startpunt van de wandeling.
De wandeling begon door een bosrijke omgeving met hele hoge cedar pines. Naast het pad liep de Robson rivier. Het pad was af en toe wat meer open, maar het merendeel was door het dichte bos. Behalve pootafdrukken van dieren weinig wild gezien (op eekhoorns na, want die zitten overal). De lucht was strakblauw en de mt. Robson (3954 m) had een mooie besneeuwde top. Na 4,5 km kwamen we bij Kinney Lake. Dit is een groenblauw meer waarin de grote bergen eromheen prachtig spiegelden in het rimpelloze water van het meer. De wandeling liep om de helft van het meer heen en ging toen een stuk omhoog. Het pad werd toen smaller en de bomen waren meer met mos begroeid. Het ging af en toe steil naar boven en beneden. Toen we een behoorlijk stuk waren geklommen hadden we een prachtig uitzicht op de delta van het stromende water van de berg naar het meer. Na een afdaling kwamen we bij de delta (8,5 km van het begin).
Hier ging een pad doorheen met soms houten planken die over het water liepen. Over het bredere stuk lagen smalle bruggen waar je met 1 persoon maar tegelijk overheen mocht. Na dit stuk kwam een hele steile klim naar boven. Na een km klimmen toch maar omgekeerd. De weg ging steeds steiler omhoog en we moesten ook nog terug. Helaas dezelfde weg als die we waren gekomen. Inmiddels kwamen we af en toe mensen tegen die de wandeling de vorige dag al hadden gemaakt en gekampeerd hadden onderweg en mensen die net begonnen waren met wandelen.
Na zes uur lopen en 18 km waren we weer bij de auto. Het was inmiddels half twee.
We zijn verder gereden naar Valemount. Dit is een heel klein dorpje, waar we boodschappen hebben gedaan en heerlijk koffie hebben gedronken met een cinnamon bun bij 'the Gathering Tree'. Aanrader voor locale gezelligheid met echte koffie.
Na de koffie de camping opgezocht. Op de camping zijn we bijna de enige en staan we naast een groot veld met paarden. Blijkbaar is hier af en toe een rodeo waar de paarden voor worden gebruikt.
Er zitten hier weinig muggen dus heerlijk buiten gezeten met wifi op de camping.

Groetjes Marco en Sandra

• 24 Juni 2014 - 11:17

Fred Riegman:

Sandra en Marco

Prachtige natuur daar. Inde nacht erg koud begrijp ik. Wel fijn dat je daar langs de weg kan stoppen en dieren kan spotten. Waren de automobilisten in Nederland maar zo geduldig.

Fijne dagen nog enpas op voor de beren

Fred

• 25 Juni 2014 - 09:17

Ingmar:

Ziet er weer allemaal prachtig uit. Fijn dat jullie zo'n lekker weer hebben!