Lilooet naar Whistler - Reisverslag uit Whistler, Canada van Marco Riegman - WaarBenJij.nu Lilooet naar Whistler - Reisverslag uit Whistler, Canada van Marco Riegman - WaarBenJij.nu

Lilooet naar Whistler

Door: Sandra

Blijf op de hoogte en volg Marco

27 Juni 2014 | Canada, Whistler

Donderdag 26 juni 2014

Vanmorgen vroeg wakker en op pad. Eerst de brug van Lillooet bekeken, dit was de oude brug die nu niet meer in gebruik is. Op een van de bogen van de brug zat een groot nest van een visarenden (osprey). Het leek of er niets in het nest zat. Naast de brug op de staalkabels zat een volwassen vogel. Na een tijdje vloog het dier op en landde op het nest. Hieruit kwam geluid en zaten er waarschijnlijk jongen in. Het volwassen dier vloog daarna weer naar de plek waar het vandaan kwam.
Van Lillooet over de Duffy Lake road naar Whistler gereden. De weg was erg bochtig en ging dwars door de bergen. Hoenders met jongen en een katachtig (lynx?) groot dier langs de weg gezien. De weg liep het eerste stuk langs een rivier. Bij een groot meer gestopt. In het meer lagen heel veel boomstammen die tegen elkaar vastlagen. Ook hier hadden de bergtoppen weer een laagje sneeuw.
Om tien uur kwamen we in Whistler aan. Na een bezoek aan het informatiecentrum de auto geparkeerd (P4 en P5 gratis) en naar de eerste skilift gegaan. De eerste twee waren vierpersoons stoeltjesliften. Bij de overstap van de eerste naar de tweede zat een stukje hogerop op de berg een zwarte beer in het gras. De volgende stoeltjeslift ging over de route van de beer heen. De beer stoorde zich echter nergens aan en ging gewoon door met rommelen in het gras.
Na de tweede stoeltjeslift kwam de peak-2-peak gondel. Dit was een gondel die tussen de twee hoge berghellingen heen en weer ging. Er konden 22 mensen per gondel worden vervoerd. Het was gelukkig niet te druk dus we zaten maar met drie in de gondel. Aan het begin was er nog een pilaar waar de kabels overheen liepen. Daarna waren er alleen de kabels en hingen we helemaal los boven een dal vol met bomen. De overtocht duurde 11 minuten.
Aan de andere kant stonden sneeuwscooters, pistenbullies en was een podium van de olympisch spelen met erboven de ringen. Vanaf hier kon je een wandeling naar boven maken. Er waren nog meer skiliften in de omgeving die in de winter in gebruik zijn. De wandeling liep omhoog en aan de zijkanten van het pad waren soms grote hopen sneeuw. Het uitzicht op het dal was heel mooi. Het weer was in het begin mooi, maar langzaam betrok het. Na een uur de afdaling begonnen die ons weer bij de gondel bracht. Hier kon je met een andere kleinere gondel naar beneden tot in het dal. Onderweg zagen we veel mountainbikers afdalen. De fietsen gingen daarvoor in speciale fietsendragerliften (tussen de stoeltjesliften in) omhoog. De lift van ons kwam uit in het dorpje (de andere lift vertrok in de buurt van de parkeerplaats ongeveer 10 min verder).
Het dorpje is een echt skidorpje met heel veel sportwinkels en eetgelegenheden. Na een rondje door het dorpje naar het hotel gegaan om in te checken. Het is overal betaald parkeren maar op een grote parkeerplaats vlak bij het hotel is het gratis.
De spullen die we nodig hadden uit de auto gehaald en gelopen naar het hotel. Hier de nodige dingen gedaan zoals was en het uitzoeken van de Veerboot naar Vancouver Island voor morgen.
Gegeten in het dorpje bij BG urban grill. Niet duur en lekker.
Vanavond verder niets. Morgen vroeg op voor de rit naar Vancouver Island.

Groetjes Marco en Sandra

• 27 Juni 2014 - 17:33

Ingmar:

Niet duur en lekker is 't best! Lust ook wel een lekkere grill, maar 't loopt hier dan ook tegen etenstijd. Nog even en jullie gaan beren spotten! Veel plezier daar. Grtz.