Dag 8 - Slagnäs - Skoganvarre - Reisverslag uit Skoganvarre, Noorwegen van Marco Riegman - WaarBenJij.nu Dag 8 - Slagnäs - Skoganvarre - Reisverslag uit Skoganvarre, Noorwegen van Marco Riegman - WaarBenJij.nu

Dag 8 - Slagnäs - Skoganvarre

Door: Sandra en Marco

Blijf op de hoogte en volg Marco

09 Juni 2015 | Noorwegen, Skoganvarre

Vandaag duurde de dag 25 uur. In Finland ging gister de klok een uur vooruit maar vandaag in Noorwegen gaat de tijd weer een uur terug.
Het is hier een beetje de onbewoonde wereld, want veel plaatsjes zijn er niet en als ze er al zijn moet je goed kijken, want ze zijn zo weer voorbij.
We reden door het natuurpark Pallas - Yllästunturi. Voordat we erin reden kwamen we al rendieren tegen. In het park zelf niets gezien. Wel een mooi uitkijkpunt op de omgeving en een besneeuwde berg.
Enonteklö was het volgende plaatsje. Dit is het laatste plaatsje in Finland voor we de grens overgingen. Hier nog even goedkoop in euro's getankt en weer doorgereden, want veel was er niet te doen.
In Kautekeino, 130 km verderop, was een zilversmid (Juhls' Silvio gallery). Hier hoorde een heel verhaal bij over hem en zijn gezin en hoe ze daar kwamen en leefden. Het gebouw had een bijzondere vorm. Een klein museum en een prachtig uitzicht op de omgeving was de moeite van het bezoek zeker waard. Vlak nadat we het dorpje uitreden zagen we een vos die een grote muis had gevangen lopen. Mooi dier en niet een roodbruine zoals in Nederland, maar bruin/grijs/wit.
Opnieuw een lange rit naar het plaatsje Karasjok en tenslotte Skoganvarre. De kleine houten hutten op de camping (skoganvarre camping) liggen aan het meer Øvrevatnet wat omgeven is door bergen met sneeuw op de top. Behalve een wandelingetje over de kleine camping is hier niet veel te doen. We hebben gelukkig wat boodschappen uit Nederland meegenomen, want supermarkten zijn hier weinig of niet in de omgeving. Eigen eten mee scheelt in ieder geval de tijd van het zoeken naar een supermarkt. In de supermarkten waar we zijn geweest vallen de prijzen nog wel mee. Sommige dingen zoals bier en broodbeleg zijn wel duurder dan in Nederland, maar de rest scheelt niet heel veel met thuis. Ontbijten met een boterham Hollandse pindakaas is een prima start van de dag.

• 09 Juni 2015 - 20:52

Marian Redeker.:

Wat een lange dag met 2 tijdzones.
    nu op avontuur in noorwegen.we volgen jullie verslag met belangstelling.
    Leuk om te lezen. Goede reis verder. Groetjes uit het grote bos