Dag 15 Sortland - Stokmarknes - Reisverslag uit Stokmarknes, Noorwegen van Marco Riegman - WaarBenJij.nu Dag 15 Sortland - Stokmarknes - Reisverslag uit Stokmarknes, Noorwegen van Marco Riegman - WaarBenJij.nu

Dag 15 Sortland - Stokmarknes

Door: Sandra en Marco

Blijf op de hoogte en volg Marco

16 Juni 2015 | Noorwegen, Stokmarknes

Halverwege de vakantie alweer. Vandaag was het tijd om de eilanden van de Vesterålen te verkennen, deze eilandengroep. ligt boven de bekendere Lofoten. Het eiland Andøy, waar Andenes op ligt, hadden we gister al bekeken, Sortland ligt op het gelijknamige eiland net zoals Jennestad wat een oude handelsplaats was vroeger. Hier stonden een aantal gebouwen uit die tijd, maar de winkel van Sinkel en de andere gebouwen waren dicht. We gingen verder naar het eiland Øksnes, naar het plaatsje Myre, waar we koffie dronken. 20 km verder lag het plaatsje Stø wat een oud vissersplaatsje was en waar de stokvis en vissekoppen te drogen hing aan de stellages die je hier veel ziet. Gelukkig is dit geen geurverslag...
Hierna moesten we de weg tot Myre weer terug om vervolgens af
te slaan naar het eiland Bø, waar we naar een ander
vissersplaatsje, Hovden, gingen. Hier was een kolonie kleine meeuwen aan het broeden op een rots midden in de haven. Toen we langskwamen begonnen ze luid te toeteren. Het plaatsje zelf stelde niet zoveel voor, maar de route erheen, dwars door hoge groene rotsen en langs meren en fjorden was echt prachtig. Het plaatsje ligt aan de zee, waar de rotsen kaal en grillig zijn.
Het weer, van alles wat, momenten van zon, regen, bewolking en
blauwe lucht met witte wolken en dat alles afgewisseld om de
paar minuten. Zon en regen komt regelmatig tegelijk voor.
Omdat de weg kronkelig was en niet heel erg opschoot, gingen we de snelste weg via Sortland weer terug. Na Sortland was Stokmarknes de volgende stop, waar we het Hurtigruten museum hebben bezocht. Interessant stukje geschiedenis over de schepen die hier rondvaren en we al een paar keer hebben gezien.
Daarna naar het huisje. De kleine rode huisjes kijken uit op het
water. De grote boot van de Hurtigruten vertrok toen we er net
waren. Wisselend bewolkt en zon, maar zodra het even kan buiten zitten. Wel nog fris met 9 graden, maar optimaal genieten.
Morgen vroeg vertrek voor een lange dag door de Lofoten.
Kilometerstand: 5170 km.

• 16 Juni 2015 - 22:12

Martine:

Haha uit éen woord kan ik opmaken dat San dit geschreven heeft...'toeteren' haha. Eilandhoppen zonder boot :-)