Dag 19 - Oppdal - Reisverslag uit Oppdal, Noorwegen van Marco Riegman - WaarBenJij.nu Dag 19 - Oppdal - Reisverslag uit Oppdal, Noorwegen van Marco Riegman - WaarBenJij.nu

Dag 19 - Oppdal

Door: Sandra en Marco

Blijf op de hoogte en volg Marco

20 Juni 2015 | Noorwegen, Oppdal

Vandaag rustig opgestaan en om half tien vertrokken naar de VVV bij het treinstation van Oppdal. In de omgeving zijn veel dingen te doen. Na een lekker kopje koffie bij de lokale bakker/natuurwinkel (bakeriet - Sprø) die gister geopend scheen te zijn.
Als eerste gingen we naar het Dovrefjell national park in de hoop muskusossen te zien. Er was een wielerronde (Trondheim - Oslo) aan de gang die over de snelweg ging dus het rijden was niet makkelijk met alle renners en de bochtige weg en alle gevaarlijke inhaalacties die dit opleverde. Het nationale park was ontzettend mooi en hele open vlaktes en uitzicht op bergen met sneeuw op de top. We hebben er een mooie wandeling doorheen gemaakt, maar helaas geen muskusos gezien. We kwamen op de terugweg
langs de camping waar we geluncht hebben voordat we
vertrokken naar Åmotan, een groot
dal waar meerdere bergketens samenkomen en in de vallei veel watervallen zijn. Dit is 40 km vanaf Oppdal. Inmiddels was het heerlijk weer en voor het eerst in korte broek.
Naar de waterval was het 1,6 km lopen, en ondertussen 200 m dalen. Het ging door een open weide en door bosrijk gebied. Onderweg heel veel bloemen gezien. De waterval waar we
uitkwamen stortte van 156m hoog naar beneden en er was heel
veel spray. Dit zorgde samen met de zon voor een mooie
regenboog. Dezelfde weg als we gekomen waren moesten we ook weer omhoog.
Daarna weer terug richting Oppdal waar we onderweg nog gestopt zijn bij de grootste vikingbegraafplaats van Noorwegen. Hier hebben we een wandeling over gemaakt. Heel veel was er niet te zien, behalve de grote heuvels onder de dennenbomen
waar de mensen begraven lagen. Wel waren er op meerdere
plaatsen informatieborden waar wetenswaardigheden op stonden
over wat er bij opgravingen gevonden was en hoe de mensen begraven waren.
Inmiddels was het vijf uur dus na een tussenstop in Oppdal bij de supermarkt terug naar de camping, koken en buiten eten. We hebben een leuk hutje met gras op het dak en aan de overkant lopen schapen met bellen om hun nek, dus de hele tijd geklingel.
Het is nog steeds 15 graden buiten. Als de zon achter de wolken
is dan voelt het wel meteen nog koud.
Kilometerstand: 6696 km.

• 20 Juni 2015 - 22:15

Martine:

Mooie foto van de waterval!