Dag 22 Ørsta - Skjolden - Reisverslag uit Skjolden, Noorwegen van Marco Riegman - WaarBenJij.nu Dag 22 Ørsta - Skjolden - Reisverslag uit Skjolden, Noorwegen van Marco Riegman - WaarBenJij.nu

Dag 22 Ørsta - Skjolden

Door: Sandra en Marco

Blijf op de hoogte en volg Marco

24 Juni 2015 | Noorwegen, Skjolden

Bij opstaan hangen de wolken wel laag op de bergen helaas. De zon is niet te zien.
De route van vandaag is 265 km en komt langs verschillende gletsjers. Na het kleine plaatsje Loen, reden we een 17 km lang heel smal weggetje vlak langs een rivier en een groot meer. Ook hier moest je via uitwijkplekken elkaar passeren. De weg kwam uit op een tolweg waar je geld (40 nok) in een envelop moest doen voor de laatste 5 km van de weg. Bij de parkeerplaats aan het einde van de weg begon de 15 minuten durende wandeling naar de Kjenndal gletsjer. Opnieuw een smal paadje over grote stenen die uitkwam bij een waterval met daarboven de gletsjer. Helaas hing de top van de gletsjer in de mist en kwam hij niet (meer) tot heel laag. Wel een mooi uitzichtpunt.
Daarna terug naar Loen waar we de weg vervolgde.
Onderweg veel grasland en boeren die druk bezig zijn met het maaien van het gras, verzamelen en het verpakken in grote witte
bollen die eerst overal op het land liggen en daarna worden verzameld in rijen aan de kant van het weiland.
Onderweg op snelweg 5, een prachtige weg die de Geo Nature Route wordt genoemd, kwamen we de Jostealsbreen gletsjer tegen (afslag Bøyabreen). Dit is de op een na grootste ijskap van Europa. Voor de gletsjer ligt een klein meertje, tot waar vroeger de gletsjer liep. Over een makkelijk paadje kon je tot bij het

meertje komen.
Tot zover al 20 tunnels. Tunnel nummer 20 was eentje van 6,3 km lang. Aan de ene kant was het bewolkt en verstopte dikke wolken de toppen van de bergen. Aan de andere kant scheen de zon en waren er slechts een paar schapenwolkjes aan de blauwe lucht. Een goede tip in dit land is nooit het weerbericht lezen, want dit klopt bijna nooit en als je meer dan 50 km rijdt kan het zo anders zijn.
Na een bezoek de VVV van Sogndal voor informatie over de omgeving en wandelingen reden we verder naar Skjolden waar we de komende twee dagen zullen blijven. Onderweg het stenen kerkje van Dale bezocht uit 1240 wat direct naast de E55 ligt op de route naar Skjolden (aanrader!).
Ons hutje op de Vassbakken camping net buiten Skjolden staat aan de voet van een waterval.

Tunnelteller: 28, langste 8,7 km
Totale lengte van de tunnels ca. 35 km