Dag 24 Skjolden - Flåm - Reisverslag uit Flåm, Noorwegen van Marco Riegman - WaarBenJij.nu Dag 24 Skjolden - Flåm - Reisverslag uit Flåm, Noorwegen van Marco Riegman - WaarBenJij.nu

Dag 24 Skjolden - Flåm

Door: Sandra en Marco

Blijf op de hoogte en volg Marco

26 Juni 2015 | Noorwegen, Flåm

Vandaag rond half tien vertrokken via de alternatieve route naar Sogndal. Deze route ging vanaf de camping langs de andere (rechter) kant van het fjord over opnieuw smalle weggetjes en tunnels zonder licht en markering.
Het staafkerkje van Urnes lag een stukje van de weg af op een heuvel. De kerk is de oudste staafkerk van Noorwegen uit 1150 maar delen ervan zijn van de kerk die ervoor stond en nog ouder was. We kregen uitleg van een gids over het ontstaan en de geschiedenis van de kerk.
Met het pontje moesten we hierna oversteken (10 min) naar Sølvorn om de route weer te vervolgen. We konden nog net mee en moesten achteruit het pontje oprijden. In het dorpje Kaupanger kwamen we langs nog een staafkerkje, deze komt uit 1140 en is een stukje groter met een grote begraafplaats er omheen.
De route ging verder via de ferry Manheller - Fodnes (15 min) naar het plaatsje Lærdal. In het dorpje staan nog heel veel oude houten huisjes.
Naar Flåm was het toen nog 40 km rijden, waarvan 24,5 km door de Lærdaltunnel. Deze tunnel heeft elke 6 km speciale ruimtes verlicht met blauw en groen licht om automobilisten wakker te houden. Op deze plaatsen is ook een uitsparing in de tunnel waar je kan stoppen. Dit is de langste autotunnel ter wereld.
Na ongeveer 25 minuten in de tunnel, kwamen we er aan de andere kant van de berg uit. Helaas geen zon zoals vorige keer. De camping was nog even zoeken, maar bleek uiteindelijk vlakbij het flåmsbanen station. Het is een leuk huisje weer op een grote camping. De trein rijdt hier wel regelmatig langs met getoeter. Gelukkig gaat de laatste trein om 20 uur. Gekookt, gegeten en een heerlijk avondje rust. Het is tenslotte vakantie!

Kilometerstand: 7880 km.
Tunnelteller: 11, totale lengte ca 35 km, langste tunnel 24,5 km