Dag 25 Flåm - Myrdal - Flåm - Reisverslag uit Flåm, Noorwegen van Marco Riegman - WaarBenJij.nu Dag 25 Flåm - Myrdal - Flåm - Reisverslag uit Flåm, Noorwegen van Marco Riegman - WaarBenJij.nu

Dag 25 Flåm - Myrdal - Flåm

Door: Marco en Sandra

Blijf op de hoogte en volg Marco

27 Juni 2015 | Noorwegen, Flåm

Het was vanmorgen heel mooi weer dus vandaag staat de rit met de Flåmsbanen op het programma. 866 meter stijgen in 20 km afstand en een uur tijd. Onderweg passeerden we mooie uitzichten en een grote waterval, waar we er even uit mochten. Het station van Myrdal was het eindpunt en konden we een kwartier uit de trein. Op het kleine stationnetje was verder niets te doen en na een kwartier vertrokken we weer richting Flåm terug. Voor foto's maken was het wel makkelijker want nu wist je wat er kwam. Na totaal twee uur waren we weer terug op het station van Flåm en hebben daar koffie gedronken.
Het weer was nog steeds prachtig en we besloten op de camping de middag relaxed door te brengen.
Om drie uur kwam er wat sluierbewolking, maar de zon scheen nog steeds en het was 20 graden. Niet heel ver weg is een mooi uitzichtspunt langs de Snøvegen. Deze route konden we gisteren ook nemen als alternatief van de Lærdaltunnel, maar vanwege het slechte weer en het gebrek aan mooi uitzicht daardoor deed ons besluiten de lange tunnel te nemen.
Nu dus tweede kans met mooi weer. De weg was opnieuw heel smal en bij tegenliggers moest je in de uitwijkplekken. Soms moesten we een stuk terug als zo'n passeerplek net voorbij was. Met passen en meten kwamen we uiteindelijk bij het uitzichtspunt. Een grote houten loopplank met aan het uiteinde glas stak ver voor de rots uit zodat je een 180 graden blik had op het fjord. Kleine bootjes vaarden erin en paragliders gingen als gekleurde stipjes langzaam naar beneden. We besloten nog een stukje verder omhoog te rijden over dezelfde weg. Na een paar minuten kwamen de eerste plukjes sneeuw langs de kant van de weg, waar trouwens gewoon ook schapen los lopen. De plukjes sneeuw veranderde in randen sneeuw en na vijf kilometer vanaf het eerste plukje sneeuw zaten we tussen sneeuwwanden van ruim vier meter hoog. Bij een stopplaats zijn we uitgestapt voor een paar foto's en een kleine wandeling door de dikke sneeuw. In het dal was het 20 graden en op de berg nog maar 8
De terugweg ging snel en na een benzine- en boodschappenstop wilde we nog even voor de hut lekker in de zon zitten. De zon was er echter nog wel maar de bergen hielden het zonlicht in het dal helaas tegen. Zonder zon is het nog steeds fris.
Het avondprogramma bestond uit koken, eten, afwassen en daarna lezen en internetten. Na de drukke weken is dat wel even lekker. Één keer per uur toetert de trein van de Flåmsbanen voorbij. De trein is te zien vanuit de hut. Gelukkig is het later op de avond wel voorbij.

Kilometerstand: 7938 km.