Quang Ngai - Reisverslag uit Quảng Ngãi, Vietnam van Marco Riegman - WaarBenJij.nu Quang Ngai - Reisverslag uit Quảng Ngãi, Vietnam van Marco Riegman - WaarBenJij.nu

Quang Ngai

Door: Marco Riegman

Blijf op de hoogte en volg Marco

25 November 2012 | Vietnam, Quảng Ngãi

25-11-2012
Vanmorgen vroeg opgestaan omdat we om 07.30 de taxi naar het treinstation in Da Nang hadden geregeld. Vantevoren had ik al uitgezocht en op een briefje gezet welke treinen we moesten hebben,en dit briefje onder het loket doorgeschoven. Helaas was er voor het eerste stuk naar Quang Ngai geen airco wagon meer beschikbaar en geen softseater :-)
Dus even 3 uurtjes afzien, het was wel een hele belevenis al waren wij afdoende hoofd attractie zoveel nieuwsgierige blikken als we kregen.
We waren dan ook de enige buitenlanders in deze wagons. Eenmaal in Quang Ngai was het weer hetzelfde, er komen hier bijna geen toeristen en dat is aan alle blikken wel te zien.
Op het station de taxi gepakt naar het hotel wat ik gisterenavond nog even heb geboekt.
Hotel is echt niets bijzonders (Đồng Khánh hotel) maar dichtbij Son My memorial (My Lai) en verder is er niet heel veel.
Direct na aankomst bij de receptie gevraagd naar een taxi om naar het Son My memorial te gaan. Deze was er binnen 10 minuten waarna het 15 minuten rijden (8 kilometer) was naar het Son My memorial ( My Lai) waar de Amerikanen in 1968 504 onschuldige burgers hebben vermoord.

Entree is 10.000 dong per persoon (0,5 dollar).
De site bestaat uit een museum, een plein met "Communistisch standbeeld" en het dorpje My Lai waarvan alleen de funderingen van de huisjes te zien zijn, nog bestaand of opnieuw opgebouwd.
Het blijft een indrukwekkende site, maar gezien eerdere beschrijvingen en opnames lijkt het geheel een beetje aan verval onderhevig, en doet men weinig tot geen moeite alles een beetje op te lappen.
Op verzoek nog even 2 documentaires kunnen kijken over My Lai, waarvan een van KRO Reporter van 1993 en een van Al Jazeehra.

Om 16.00 hadden we weer met de taxichauffeur afgesproken, maar gelukkig was hij vroeg en konden we direct uit het museum weer instappen en terug naar hotel.
Vanuit het hotel op zoek gegaan naar een zaakje om wat te gaan drinken, in een recensie stond een leuk adresje achter het hotel (Café Moc). Gelukkig snel kunnen vinden, al had ikzelf niet gedacht in zo' n achterafstraatje nog iets aan te treffen.
Het restaurantje wat in dezelfde review stond hebben we niet kunnen vinden, dus maar besloten een simpele maaltijd te nuttigen.
Morgenochtend gaan we weer terug naar het café waar we vanmiddag wat hebben gedronken om te ontbijten.

Zojuist alvast een hotelletje geboekt in Nha Trang voor 2 nachten, omdat we vrij laat aankomen met de trein.

• 26 November 2012 - 14:41

Clara:

hoi Sylvia en Marco,
    heb nu jullie reisverslag gezien. Helaas geen foto of filmpje beschikbaar.Die hou ik nog te goed.Wel aan je gedacht met je verjaardag, daar heb je wat aan op zo,n afstand.Jullie hebben al een goede trip gemaakt.Leuk dat we het een beetje kunnen volgen.Nog heel veel plezier en we blijven jullie volgen. Groetjes Wil en Clara.