Dag 18 Namsos - Trondheim - Oppdal - Reisverslag uit Oppdal, Noorwegen van Marco Riegman - WaarBenJij.nu Dag 18 Namsos - Trondheim - Oppdal - Reisverslag uit Oppdal, Noorwegen van Marco Riegman - WaarBenJij.nu

Dag 18 Namsos - Trondheim - Oppdal

Door: Sandra

Blijf op de hoogte en volg Marco

19 Juni 2015 | Noorwegen, Oppdal

Vanmorgen even rustig aangedaan na de afgelopen drukke en lange dagen. We vertrokken om half tien en reden eerst de weg van gisteren een klein stukje terug tot Grong. 13 km ten noorden van Grong zijn de Fiskesfossen watervallen, waar het water van 35 meter naar beneden stort in de Namsen rivier. Er is een stuwdam die elektriciteit genereert voor 10.000 huizen. Met loopbruggen kan je tot op de hoogte van de rivier komen vanwaar je de watermassa heel goed kan zien.
Daarna ging de rit verder naar Trondheim (200 km). De bergen zijn nu lager en nog maar af en toe een meertje. Landschap bestaat nu meer uit groene heuvels en onderweg komen we meerdere wat grotere stadjes tegen. In de buurt van Trondheim wordt de E6 twee baans en is er meer verkeer op de weg.
In Trondheim zijn we eerst naar de Nidarosdomen, een enorme kathedraal, gelopen, waar we op het terras ervoor koffie hebben gedronken in de zon. Het is dan eindelijk ook hier zomer. De bouw van de kathedraal begon in 1070 over de tombe van St. Olav, de viking koning die het christendom in Noorwegen heeft gebracht, heen. In 1300 was de kathedraal af. De kerk is in de loop der tijd deels afgebroken, waarbij de stenen werden hergebruikt voor andere gebouwen. In 1900 is men begonnen aan de hand van tekeningen het gebouw te herstellen tot de staat waarin het nu is en hoe het vroeger eruit zag. In de kelder liggen nog oude grafstenen vanaf 1300-1700 die tijdens de herbouw gevonden zijn.
Naast de kerk ligt het archbishop's palace en het armory en resistant museum. De laatste had een tentoonstelling over de Scandinavische oorlogen met de omliggende landen en een stuk geschiedenis over WOII.
Hierna hebben we lekker buiten geluncht en door de stad gewandeld. Via de Stiftsgården, het grootste houten landhuis van Scandinavië naar de oude brug van de stad. Aan de rivier staan oude pakhuizen in allerlei kleuren die tussen 1700-1900 zijn gebouwd. Sommige erg oud en anderen heel mooi gerenoveerd.
Om vijf uur vertrokken we voor het laatste stukje van 100 km naar Oppdal waar we de komende twee dagen blijven (Gramno camping).
Vandaag opnieuw 9 tunnels op de route. Bij aankomst regen en 9,5 graden in plaats van de 17 graden vanmiddag.

Km stand 6515

• 20 Juni 2015 - 10:05

Marian Redeker:

Klinkt allemaal geweldig mooi.
    Wie weet is onze volgende reis ook die kant op. Door jullie ervaringen krijgen we er zin in.
    groetjes en nog een heel goede reis verder. We kijken uit naar het volgende reisverslag.