Dag 23 Skjolden - Nigardsbrevatnet - Skjolden - Reisverslag uit Laudal, Noorwegen van Marco Riegman - WaarBenJij.nu Dag 23 Skjolden - Nigardsbrevatnet - Skjolden - Reisverslag uit Laudal, Noorwegen van Marco Riegman - WaarBenJij.nu

Dag 23 Skjolden - Nigardsbrevatnet - Skjolden

Door: Marco en Sandra

Blijf op de hoogte en volg Marco

25 Juni 2015 | Noorwegen, Laudal

Vanmorgen moesten we om 10 uur bij het informatiecentrum zijn van de Nigardsbrevatnet-gletsjer voor een tocht met de kajak en een wandeling over de gletsjer. Onderweg vlakbij het kerkje van gisteren bij een bakker koffie gedronken en een lekker broodje gehaald voor tijdens de wandeling.
Bij het centrum kregen we eerst uitleg over de dag en daarna een kort ritje met de auto naar het startpunt. Voor de gletsjer ligt een mooi blauw meer wat we moesten oversteken met de kajak. Met z'n tweeën kon je erin. De achterste had een roer, waarmee je met je voeten kon sturen. Het was ongeveer een half uur peddelen naar het startpunt van de wandeling met uitzicht op de mooie gletsjer.
Het eerste half uur van de wandeling ging over stenen, loopplanken en door water en sneeuw om bij de voet van de gletsjer te komen. We kregen stijgijzers, een pikhouweel en een harnas. Via het harnas wat om je benen en heupen zat, werd je met een haak en een touw verbonden. De gids voorop, ik en Marco erachter en daarna nog vier mensen. Het was nog een klein stukje lopen over de sneeuw voordat we echt het ijs van de gletsjer opgingen. Even wennen aan het lopen was het wel. Allemaal brokjes gecrusht ijs waar je een weg in moest vinden. Een stuk omhoog, een stuk plat en daarna over stukken waar flinke hele diepe spleten in het ijs zaten die je met een grote stap moest overbruggen. Met de pikhouweel kon je op steile stukken steun zoeken in het ijs. Halverwege stopte we om te genieten van het uitzicht. Het was bewolkt en door de wind vrij koud, maar met de warme chocolademelk die de gids had meegenomen warmde we weer een beetje op. Daarna ging de weg nog een stukje verder omhoog waarbij we tussen heel veel blauwe spleten doorliepen. Toen was het tijd voor de terugweg. Ook hier moesten we een paar keer diepe spleten oversteken. Alles goed gegaan gelukkig en op de terugweg kwam de zon erbij en waren er heel veel glinsterende puntjes allemaal om ons heen op het ijs. Prachtig en overal om je heen diepe spleten en steile ijswanden. Inmiddels was het een paar uur later en waren heel veel mensen begonnen aan de beklimming van de gletsjer. Onderaan gekomen moesten alle klimspullen uit en was het tijd voor de wandeling naar de kajakken. Op de terugweg in de kajak hadden we wind mee dus het was een snelle tocht.
Het was vier uur toen we weer aankwamen bij het informatiecentrum waar we nog even geïnternet hebben voordat we weer terugreden naar de camping. Onderweg boodschappen gedaan voor het avondeten, want trek hadden we wel.
Na het eten wilde we graag nog een stukje verder rijden richting Lom. Dit is een smalle weg met veel haarspeldbochten en prachtig uitzicht. Helaas waren er weer een paar wolken op de toppen van de bergen geland zodat het uitzicht werd beperkt. Na ongeveer een half uurtje rijden en behoorlijk veel stijgen, kwamen er aan de kant van de weg enorme sneeuwwanden van soms wel 2,5 m hoog. Het is een koude winter en voorjaar geweest met veel sneeuw en deze sneeuw blijft hier soms ook nog in de zomer liggen.
Na gestopt te zijn bij een stopplaats om de sneeuw op de foto te zetten zijn we omgekeerd en reden we weer terug naar de camping. De route bekeken voor morgen en daarna was de dag voorbij.
Morgen geen wekker voor het eerst, want het is niet zo ver rijden.
Kilometerstand: 7741 km.