Dag 26/27 - Reisverslag uit Geilo, Noorwegen van Marco Riegman - WaarBenJij.nu Dag 26/27 - Reisverslag uit Geilo, Noorwegen van Marco Riegman - WaarBenJij.nu

Dag 26/27

Door: Marco en Sandra

Blijf op de hoogte en volg Marco

29 Juni 2015 | Noorwegen, Geilo

Dag 26
Flåm

Vandaag uitgeslapen en lekker rustig aan gedaan. Buiten ontbeten en gelezen. Om 12 uur naar het haventje gelopen en daar koffie gedronken. Bij de supermarkt de lunch gekocht en die op een grasveld met uitzicht op het fjord en de besneeuwde bergtop erachter opgegeten.
De rest van de middag lui doorgebracht in de zon op de camping.
Gekookt en daarna de spullen bij elkaar gepakt voor morgen. Dan vertrekken we naar de laatste locatie voordat we de boot nemen.

Dag 27
Flåm - Vøringsfossen

Vanmorgen vroeg wakker en vroeg vertrokken richting Voss. Deze rit was 45 km. Onderweg nog een paar mooie watervallen gezien en een paar leuke binnendoorroutes langs kleine boerderijtjes en meertjes. We kwamen er om negen uur aan in Voss en behalve een actieve kerkklok en een enkel souvenir winkeltje wat open was, was er helaas verder niets. In Flåm was het prachtig weer, maar hier hingen de wolken weer dicht op de bergen. Doomrijden dus maar naar de volgende bestemming Eidfjord weer 45 km verderop. Onderweg werd de lucht weer blauw. We kwamen weer door veel tunnels, waarvan twee een rotonde in de tunnel hadden. Een ervan kwam uit op een brug en na de brug ging het verder in de volgende tunnel. De laatste tunnels stegen behoorlijk en hadden veel bochten. In Eidfjord informatie gehaald over de wandelingen hier in de omgeving en in de zon op het terras lekker koffie gedronken. Er is een natuurpark in de buurt waar je kan wandelen en vlakbij de camping is een grote waterval. De lucht begon alweer te betrekken dus na de koffie reden we door naar het Fossli hotel, van waaruit je een prachtig zicht had op de waterval Vøringsfossen. Je kon er ook naartoe lopen, maar een stuk verderop was ook een mooi gebied met nog bevroren meren en sneeuw. Mede door de weersverandering kozen we voor de laatste optie. Niet heel ver van de camping werden de bergen weer wit en lag er een grote laag ijs en sneeuw op de meren dat ze niet meer herkenbaar waren. Op de navigatie zagen we waar ze moesten zijn. De randen met sneeuw waren niet zo hoog als eergisteren, maar alles bij elkaar wel een prachtig gezicht. Volgens de persoon bij de informatie was zoveel sneeuw in deze tijd van het jaar de afgelopen 70 jaar niet voorgekomen. Na een tijdje rijden weer omgekeerd en naar de camping gegaan.
Bij de camping is verder niets in de buurt. Wel zijn we nog langs het water gelopen waar stroomversnellingen in zitten.

Langste tunnel: 11,6
Totale tunnel ca 35 km
18 tunnels waarvan 2 met rotondes erin, die uitkwam op een brug en daarna de volgende tunnel