Dag 10 - Benderloch (Oban) - Reisverslag uit Benderloch, Verenigd Koninkrijk van Marco Riegman - WaarBenJij.nu Dag 10 - Benderloch (Oban) - Reisverslag uit Benderloch, Verenigd Koninkrijk van Marco Riegman - WaarBenJij.nu

Dag 10 - Benderloch (Oban)

Door: Sandra en Marco

Blijf op de hoogte en volg Marco

15 Juni 2017 | Verenigd Koninkrijk, Benderloch

Schotland dag 10 (14 juni)

Vanmorgen na het ontbijt vertrokken naar Oban. Na ongeveer 20 minuten de auto geparkeerd net buiten het stadje en verder gelopen. Het is hier net zoals in de andere plaatsen waar we zijn geweest lastig rijden in de drukke kleine straatjes en betaald parkeren op de meeste plaatsen.
Veel oude huisjes waarvan de meeste B&Bs zijn. De Oban distillery ligt midden in het centrum, hier wel even binnen gekeken maar geen rondleiding gedaan. De whiskey is hier sowieso duurder dan in Nederland.
Op een heuvel waar via een steile weg naartoe kon lopen lag de McCraig's tower. Dit is een oud bouwwerk uit 1902 in de vorm van een collosseum welke gemaakt is als werkverschaffing voor lokale steenhouders als monument voor John Stuart McCraig. Vanaf hier heb je een prachtig uitzicht op Oban en de eilanden eromheen. De ferry waar we morgen mee naar Mull gaan zagen we varen. Binnenin het collosseum is een tuin.
De afdaling naar het centrum ging een stuk sneller. Tijd voor koffie was het en de Chocolate Company is hiervoor een perfecte plaats. De pure warme cholademelk was de lekkerste ooit.
Je kon een proeverij doen van de bonbons die ze verkochten. In de winkel kon je zien hoe al het lekkers gemaakt werd en natuurlijk moest er chocola mee naar huis. Wat een keus, maar het is gelukt en we hebben ons ingehouden.
In dezelfde straat was het Oban War and Peace Museum waar we een kort bezoek aan brachten. De entree was gratis en vooral de foto's van het Oban van vroeger waren leuk om te zien.
Verder veel informatie over luchtmacht, marine en de aanleg van de trein.
Het was inmiddels half twaalf en we vertrokken naar Glenfinnan. Onderweg zijn we gestopt bij een restaurantje waar je een mooi uitzicht had op Stalker Castle. Dit kasteel ligt op een eilandje en is alleen (beperkt) per boot bereikbaar.
Na het eten was het nog een uur rijden naar Glenfinnan. Hier zijn we naar het Station Museum geweest waar we de auto hebben neergezet. Bij het information center was het enorm druk en betaald parkeren, maar hier was nog genoeg plaats en gratis toegang tot de dingen die er stonden.
Vanuit hier ging een rondwandeling van een uur die je naar een punt bracht waar je een prachtig uitzicht had over een spoorbrug (halverwege). De bekende van de film van Harry Potter waar de Hogwarts Express overheen reed.
De eerste helft van de wandeling was over een smal paadje en klimmen en dalen afgewisseld. Het was her en der wel modderig maar wel goed te doen. In een versneld tempo liepen we richting het punt omdat er tussen 15 en 15.30 uur twee stoomtreinen over het viaduct kwamen. We hadden al twee chinook helikopters over zien vliegen en bij het viaduct hing een gewone helikopter met een camera voorop om de trein te filmen.
Het was een mooi gezicht en daarna konden we rustig het rondje afmaken wat verder liep dichter en onder het viaduct door in de richting van de tourist information.
Het was niet koud en zeker na de wandeling waren we toe aan een pauze. Bij het Museum hadden ze een wagon ingericht als restaurant waar we een lekker koud drankje hebben gehaald en even konden bijkomen.
Op de terugweg bij de coop wat boodschappen gedaan. Toen we bij de B&B aankwamen konden we niet verder want het hek was dicht. De eigenares stond te wachten om wat schapen naar binnen te brengen. Het had vandaag niet geregend en er stond wel wind en dus was de vacht van de schapen goed droog. Morgen worden ze geschoren. Meteen even gevraagd hoe het kwam dat sommige schapen al geschoren waren en andere nog niet. Degene met lammetjes die hadden nog een vacht ivm de melk die verminderd als ze worden geschoren. De eigenaar reed op een quad achter een hele kudde wollige schapen aan. Aan de zijkant zorgde een snelle schapenhond dat de schapen niet wegliepen. Eén schaap deed een poging maar de hond had het snel door en zorgde dat het ontsnapte schaap snel weer bij de kudde aansloot.
's Avonds aten we de broodjes die we hadden gekocht op de kamer.
Morgen vroeg vertrek met de ferry dus alles zo goed als ingepakt.